• Start
  • Hur kan jag som arbetsgivare få ett migrationsyttrande från Vision?

Hur kan jag som arbetsgivare få ett migrationsyttrande från Vision?

Du ansöker om ett migrationsyttrande på Migrationsverkets webbplats. Din ansökan går då automatiskt vidare till Vision. Du loggar in med bank-id och fyller i en blankett för antingen nytt anställningserbjudande, förlängning av anställning eller uppgifter om försörjning.

Information till arbetsgivare om arbetstillstånd (migrationsverket.se)

Migrationsverkets e-tjänster (migrationsverket.se)

På Migrationsverkets webbplats finns information om vilka regler som gäller för att få ett arbetstillstånd. Där hittar du också kraven som finns på dig som arbetsgivare för att kunna anställa någon från ett land utanför EU. Där finns bland annat en steg-för-steg-instruktion inför anställning av en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz. Du hittar också hur du som arbetsgivare ska göra för att skapa ett anställningserbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

När du har fyllt i ansökningsblanketten bör du kontrollera att du angett följande punkter:

  • Sjukförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
  • Livförsäkring: Exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam eller Skandia.
  • Trygghetsförsäkring: Fora och/eller AFA.
  • Tjänstepensionsförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
  • Om ni har kollektivavtal med Vision eller inte.
  • Marknadsmässig lön (du kan använda dig av Visions lönestatistik).

Lönestatistik

Du kan följa ärendet genom ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi tagit emot underlaget.

Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd kan du kontakta oss på migrationsarenden@vision.se.

Fick du svar på din fråga?

03_Inline widget Icke-medlemmar